Emailmarketingcampagnes met impactHoe zorg je ervoor dat je emailmarketing campagnes meer impact krijgen? Lees deze tips door voor een geslaagde online emailmarketing campagne. Het formuleren van een helder tastbaar doel en een goed geanticipeerde planning maken je emailmarketing campagne geslaagd. "Bij het opzetten van een campagne moet je rekeningen houden met de volgende punten. Als je deze punten goed in acht neemt leg je een goede basis voor een succesvolle emailmarketingcampagne." Doelstelling van je email campagne Dus concreet; welk doel dient er gerealiseerd te worden met de inzet van de emailmarketingcampagne? Met het duidelijk voor ogen hebben van een doel wordt achteraf ook eenvoudig duidelijk of de campagne het juiste effect heeft gehad. Voorbeeld: een bioscoop wil haar vaste klanten bereiken ter gelegenheid van de promotie van een nieuwe actiefilm. De doelstelling is het realiseren van een aankoop van bioscoopbonnen onder 10% van het bestaande klantenbestand. Het klantenbestand is door de jaren heen opgebouwd binnen de database van de bioscoop.
Hoe plan je een effectieve emailmarketingcampagne? Planning. Een goede planning opstellen is cruciaal voor een succesvolle emailmarketingcampagne. Met een goede planning staat of valt je campagne. In het aangehaalde voorbeeld ging om de realiseren van een verkoop van 10% onder een bestaand klantenbestand voor de première van een actiefilm. In dit geval is planning cruciaal omdat; de première een vaste datum heeft en daarom mensen tijdig geinformeerd moeten worden over de actie. Je probeert te voorkomen dat mensen de mail pas lezen als de film première al is geweest. Het gaat immers om een eenmalige actie. De campagne moet de bestaande klanten dus tijdig informeren. De vraag is; op welk moment begin je met versturen van de emailmarketing campagne? Hier zijn geen standaard vuistregels voor die je toe kunt passen. Laten we voor het gemak ervan uitgaan dat het klantenbestand bestaat uit 10.000 records. Records zijn de emailadressen de klanten en aanverwante gegevens als voornaam, achternaam et cetera. De tijd die nodig is voor het versturen van 10000 e-mails is met de huidige emailmarketing tools te verwaarlozen en zal hooguit 2 a 4 uur duren. Wat van groot belang is om te weten op welk moment je doelgroep zijn of haar e-mail leest. Veel mensen werken overdag, dit betekent dat niet iedereen je mail overdag zal lezen. Houd bijvoorbeeld ook rekening met feestdagen, en vakantie periodes bij inroosteren van je mailmarketingcampagne. Daarom is het verstandig om conclusies te trekken uit eerder verstuurde email campagnes onder dezelfde doelgroep, het analyseren van eerder verstuurde campagnes kan je een goudmijn aan informatie opleveren, als je weet wat de belangrijke indicatoren zijn. Met andere woorden cijfers gebruiken uit eerder campagnes geven een goede richtlijn. Wat je wilt proberen is dat de mail vers in de mailbox bij de bestaande klant binnenkomt en niet ondergesneeuwd raakt onder andere mails die later zijn verstuurd en daarmee hoger in de mailbox van de ontvanger zit.
Maak dus een planning waarin je precies alle stappen van je campagne vastlegt. Dit geeft je houvast en draad tijdens de uitvoer. Wat levert een emailmarketingcampagne op de (return of investment) ROI? Hier komt het op aan, heb je de eerder gestelde doelstelling behaald met de inzet van de emailmarketingcampagne? Een belangrijk onderdeel van online marketing is de kostenbaten analyse. Met de uitvoer van de kostenbaten analyse wordt je inspanning en het resultaat duidelijk.
|
Feestdagen, seizoenswisselingen en speciale dagen zoals Prinsjesdag zijn terugkerende momenten op de jaarkalender, waar je op in kunt spelen..
Hele artikel lezenEen duidelijke call-to-action spoort lezers aan tot actie. Kies bewust voor een afwijkende opmaak..
Hele artikel lezenE-mail is nu misschien nog wel een belangrijker als marketinginstrument dan ooit.
Hele artikel lezenEmailmarketing campagnes met meer impact.
Hele artikel lezenVolg Digital Herald op Twitter |