NL  DE
 

Emailmarketingcampagnes met impact

Hoe zorg je ervoor dat je emailmarketing campagnes meer impact krijgen?

Lees deze tips door voor een geslaagde online emailmarketing campagne. Het formuleren van een helder tastbaar doel en een goed geanticipeerde planning maken je emailmarketing campagne geslaagd.

"Bij het opzetten van een campagne moet je rekeningen houden met de volgende punten. Als je deze punten goed in acht neemt leg je een goede basis voor een succesvolle emailmarketingcampagne."

Doelstelling van je email campagne

Probeer bij het aansturen van een campagne helder te formuleren wat de doelstelling van de campagne is. Dat lijkt vaak voor de hand liggend, maar vaak merk je pas tijdens het bepalen van de doelstelling of emailmarketing een geschikt middel is om je doelstelling te realiseren.

Dus concreet; welk doel dient er gerealiseerd te worden met de inzet van de emailmarketingcampagne? Met het duidelijk voor ogen hebben van een doel wordt achteraf ook eenvoudig duidelijk of de campagne het juiste effect heeft gehad.

Voorbeeld: een bioscoop wil haar vaste klanten bereiken ter gelegenheid van de promotie van een nieuwe actiefilm. De doelstelling is het realiseren van een aankoop van bioscoopbonnen onder 10% van het bestaande klantenbestand. Het klantenbestand is door de jaren heen opgebouwd binnen de database van de bioscoop.

  • Bepaal wat je wil bereiken met je campagne. Of dit nu het realiseren van de verkoop van bioscoopkaartjes is of het genereren van naamsbekendheid.

  • Probeer een doelstelling te kwantificeren, hiermee wordt bedoeld dat je succes kunt meten. Zo kun je later bepalen of je campagne geslaagd of mislukt is.

  • Probeer je doel te vertalen naar duidelijke email content

Hoe plan je een effectieve emailmarketingcampagne?

Planning. Een goede planning opstellen is cruciaal voor een succesvolle emailmarketingcampagne. Met een goede planning staat of valt je campagne. In het aangehaalde voorbeeld ging om de realiseren van een verkoop van 10% onder een bestaand klantenbestand voor de première van een actiefilm. 

In dit geval is planning cruciaal omdat; de première een vaste datum heeft en daarom mensen tijdig geinformeerd moeten worden over de actie. Je probeert te voorkomen dat mensen de mail pas lezen als de film première al is geweest. Het gaat immers om een eenmalige actie. De campagne moet de bestaande klanten dus tijdig informeren.

De vraag is; op welk moment begin je met versturen van de emailmarketing campagne? Hier zijn geen standaard vuistregels voor die je toe kunt passen. Laten we voor het gemak ervan uitgaan dat het klantenbestand bestaat uit 10.000 records. Records zijn de emailadressen de klanten en aanverwante gegevens als voornaam, achternaam et cetera.

De tijd die nodig is voor het versturen van 10000 e-mails is met de huidige emailmarketing tools te verwaarlozen en zal hooguit 2 a 4 uur duren. Wat van groot belang is om te weten op welk moment je doelgroep zijn of haar e-mail leest. Veel mensen werken overdag, dit betekent dat niet iedereen je mail overdag zal lezen. Houd bijvoorbeeld ook rekening met feestdagen, en vakantie periodes bij inroosteren van je mailmarketingcampagne.

Daarom is het verstandig om conclusies te trekken uit eerder verstuurde email campagnes onder dezelfde doelgroep, het analyseren van eerder verstuurde campagnes kan je een goudmijn aan informatie opleveren, als je weet wat de belangrijke indicatoren zijn.

Met andere woorden cijfers gebruiken uit eerder campagnes geven een goede richtlijn.

Wat je wilt proberen is dat de mail vers in de mailbox bij de bestaande klant binnenkomt en niet ondergesneeuwd raakt onder andere mails die later zijn verstuurd en daarmee hoger in de mailbox van de ontvanger zit.

  • Gebruik eerder verstuurde campagnes (statistieken, openingsmomenten, openingstijden) bij het bepalen van je ideale planning.

  • Houd er wel rekening mee dat statistieken uit eerder verstuurde campagnes geen 100% garantie kunnen bieden, bij het inroosteren van een nieuwe campagne.
     
  • Zorg ervoor dat de mail zo hoog mogelijk in de mailbox van de klant komt dan ben je verzekerd dat de klant de mail niet mist.

  • Houd rekening met feestdagen en vakantieperiodes. Dit ligt natuurlijk voor de hand. Ook is het algemeen bekend dat de meeste mensen mail openen doordeweeks en in de weekenden minder actief is.

Maak dus een planning waarin je precies alle stappen van je campagne vastlegt. Dit geeft je houvast en draad tijdens de uitvoer. 

Wat levert een emailmarketingcampagne op de (return of investment) ROI? 

Hier komt het op aan, heb je de eerder gestelde doelstelling behaald met de inzet van de emailmarketingcampagne? Een belangrijk onderdeel van online marketing is de kostenbaten analyse. 

Met de uitvoer van de kostenbaten analyse wordt je inspanning en het resultaat duidelijk.

10.000 klanten Geselecteerde klantenbestand
realisatie van 10% van 10000 euro aan verkopen Conversie percentage, het aantal verkocht kaartjes naar aanleiding van het versturen van de email
1000 verkopen (uitverkochte première) Het totaal aantal verkochte kaartjes
1000 a 12,00 euro per kaartje is een omzet van 12.000 Totale omzet
12,000 heeft een marge van 25% Winstpercentage op een kaartje
winst per verkocht kaartje 3,00 euro Nettowinst per verkocht kaartje
1000 (aantal verkochte kaartjes) x 3,00 euro (netto winst per verkocht kaartje) 3000 Totale nettowinst voor de gehele campagne

Nieuwsberichten

Voordelen van een e-mailmarketingkalender

Feestdagen, seizoenswisselingen en speciale dagen zoals Prinsjesdag zijn terugkerende momenten op de jaarkalender, waar je op in kunt spelen..

Hele artikel lezen

Hoge(re) respons op actiematige e-mail

Een duidelijke call-to-action spoort lezers aan tot actie. Kies bewust voor een afwijkende opmaak..

Hele artikel lezen

E-mailmarketing in crisistijd, belangrijker dan ooit

E-mail is nu misschien nog wel een belangrijker als marketinginstrument dan ooit.

Hele artikel lezen

Emailmarketingcampagnes met impact

Emailmarketing campagnes met meer impact.

Hele artikel lezen

separator_right Alle nieuwsberichten

Digital Herald Nieuwsbrief

Schrijf je in en blijf op de hoogte!




Volg ons op Twitter

X